Monday, October 29, 2018

Kereta sewa kota kinabalu murah - Galakan melancong


kereta sewa kota kinabalu murah

Kenapa Islam galakan melancong & jadikannya satu ibadah

sumber n kredit  https://muslimtravelbug.com/kenapa-islam-galakan-melancong-jadikannya-satu-ibadah/





  • Melancong merupakan salah satu aktiviti yang menyeronokkan dan dapat melepaskan tekanan serta berehat setelah penat bekerja. Islam tidak pernah melarang umatnya melancong asalkan ianya tidak melanggar syarak atau membawa kepada dosa. Oleh sebab itu, di dalam Islam turut menggariskan beberapa perkara yang perlu di titik beratkan oleh setiap muslim agar aktiviti melancong yang dilakukan tidak bercanggah dengan hukum syarak. Di sini admin akan kongsikan kenapa Islam menggalakkan kita melancong dan bagaimana hendak jadikan melancong sebagai satu ibadah.
Kenapa Islam galakkan umatnya menjelajah ke satu dunia:
Haji atau Umrah
Perjalanan adalah penting kepada banyak aspek ‘rohani’ Islam. Terutama untuk menunaikan haji atau umrah ianya merupakan salah satu daripada rukun Islam yang patut kita amalkan. Jadi kita kita di syorkan ke Mekah untuk melaksanakan ibadat. Oleh itu, dapat gariskan bahawa Islam mengalakan melancong kerana untuk mencipta satu pengalaman baru yang dapat kita. Seorang musafir muslim Ibn Battuta dan juga penjelajah Victoria Richard Burton menulis tentang dalam catatan beliau. Haji dan Umrah juga melibatkan banyak ritual gerakan dan perjalanan, seperti tawafs (awal dan perpisahan) di sekitar Ka’bah, perjalanan antara Saf’a dan Mar’wa, dan perjalanan (hanya Haji) ke Mina, Gunung Arafat dan Muzdalifah. Setiap daripada ini menuntut peziarah bermeditasi dan mencerminkan sementara bergerak.
Nabi (saw)
Pelancongan secara terbuka digalakkan oleh Nabi Muhammad SAW disebabkan untuk melihat bagaimana untuk mencari ilmu pengetahuan. Rasulullah SAW mengalami perjalanan rohani sendiri seperti perjalanan malam Israj & Miraj di mana dinaikkan ke tujuh Langit, bertemu para nabi sebelum dan menerima arahan dari Allah tentang doa harian. Perjalanan ini, yang paling dipercayai oleh para sarjana yang berlaku sebelum beliau berpindah ke Madinah, bertujuan untuk menguatkan keputusannya dan keyakinan batin tentang kenabiannya sendiri. Akhirnya, banyak masa pembentukan nabi dibelanjakan dengan perjalanan perniagaan keluarganya di seluruh Timur Tengah. Perjalanan ini kemudiannya mempunyai kesan mendalam terhadap keupayaan baginda untuk menghormati perbezaan budaya lain.
Kenali diri
Bercakap dengan sesiapa yang telah ‘mengembara’, terutamanya pelancong solo dan anda akan terpesona oleh keyakinan diri mereka, berfikiran terbuka dan sejauh mana mereka kelihatan mengenali diri mereka sendiri. Perjalanan membuat anda lebih baik, kerana ia membawa anda keluar dari zon selesa anda dan memaksa anda untuk bertanya tentang siapa anda, kenapa anda dan apa anda. Sebagai umat Islam kita percaya akan ada masa kita harus berdiri sendiri di hadapan Pencipta kita dan diperiksa secara silang. Perjalanan membolehkan anda menyiasat diri sendiri tanpa harapan masyarakat, budaya, agama dan keluarga. Mereka yang telah melakukan ini akan memberitahu anda bahawa tidak ada yang lebih membebaskan daripada hanya memiliki harapan anda sendiri.

Bagaimana untuk melakukan melancong menjadi satu ibadah:
 Jaga akhlak dan aqidah anda semasa melancong
Semasa melancong juga kita diseru agar tidak berkelakuan buruk apatah lagi melibatkan diri dalam kehinaan seperti melakukan perkara yang bertentangan dengan ajaran Islam. Malah nilai-nilai murni seperti hormat-menghormati, tolong-menolong dan menjaga kebersihan adalah dituntut sama sekali. Kepentingan ilmu agama sangat penting kepada setiap antara kita dan ilmu ini perlulah sentiasa diperbaharui. Ini kerana ilmu-ilmu berkaitan Islam dapat memandu kita dalam melakukan sesuatu agar tidak bertentangan dengan Islam dan menyelamatkan aqidah kita dari dirosakkan oleh anasir-anasir todak baik.
Mengambil iktibar dari tempat yang kita jejaki
Melancong juga memberi kesempatan untuk melihat masyarakat sekitar. Melalaui melancong, kita dapat melihat masyarakat yang dirundung kemunduran, perbalahan sesama sendiri dan masalah jenayah yang berlelusa. Apa yang dilihat itu dapat memberi pengajaran untuk melihat dalam diri sendiri. Kita akan berasa bersyukur dapat hidup di negara aman damai ini. Kita perlu insaf mempelajari perkara baru sepanjang pengembaraan. Allah memberi peringatan mengenai setiap apa yang menimpa manusia adalah untuk memberi pengajaran kepada masyarakat muslim lain dan juga merupakan hasil kelalaian manusia mematuhi apa yang ditetapkan ajaran agama.
Kesimpulannya, melancong ialah sebahagian daripada proses pembelajaran. Jika kita berniat melancong untuk perkara kebaikan, nescaya setiap perbuatan kita akan diberkati oleh Allah S.W.T dan sebaliknya jika kita berniat kepada perkara-perkara keburukan. Mari kita sama-sama jadikan aktiviti melancong kita sesuatu yang diberkati Allah dan jangan pula sampai kita terleka dengan cuti ini, tingkatkan juga amalan kita kepada Allah.
Kami Muslimtravelbug ada menyediakan pakej istimewa kepada anda, jika berminat boleh hubungi kami di Pakej Muslimtravelbug. Bagi anda yang was-was untuk melancong ke luar negara, jangan risau kami akan  memastikan segala keperluan anda akan di patuhi.
Kredit : https://ilmfeed.com/11-reasons-why-muslims-should-travel/

0 comments: